Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 21. elokuuta 2017

Sykkeen mittaaminen ja oma kunto

Minulta on kysytty jonkun verran liikuntatuntien yhteydessä miten omaa kuntoa voi tehostaa ja miten se sykkeen mittaaminen kuntoilua ajatellen tapahtuu.Mistä voi tietää onko liikuntasuoritus tehokasta?nostaako liikuntasuoritukset kuntoa?Tässä minun näkemys asiasta ja helppoja vinkkejä oman kunnon seurantaan sykeharjoittelun avulla.Itsellä laski kesän aikana tehokkaasti kunto kun oli 7 viikon liikuntatauko ja nyt se pitäisi saada yhtä tehokkaasti takaisin apuna käyttäen sykkeen seuranta.

Alan pikkuhiljaa valmistautumaan syksyn liikuntatuntien ohjaamiseen ja apuna siihen minulla Samsung Gear S3 älykellon liikunta ja terveysohjelma.Hyvä toiminto on sykkeen seuranta liikuntasuoritusten aikana.Olen sen avulla pystynyt nostamaan kuntoani tehokkaasti ja arvioimaan omaa kuntotasoani helposti.
Mielestäni sykkeen seuranta on tehokas keino päästä jyvälle omasta kunnosta ja kunnon parantamiseen mainio väline.

Tässä vinkkejä sykkeen seurantaan liikuntasuoritusten yhteydessä:

1.Tiedä maksimisykkeesi jota voit käyttää viitearvona kun lasket sykkeen tai seuraat älykellon tai muun vastaavan laitteen avulla liikuntasuorituksen yhteydessä.Tässä viitearvot erään laskentakaavan mukaan:
Naiset:226-ikä
Miehet:220-ikä
Minulla 47-vuotiaana esimerkiksi on maksimisyke 179.
2.Kevyt kuntoharjoittelu on 70-80% maksimisykkeestä.
3.Tehokas kuntoharjoittelu on 80-90% maksimisykkeestä.
Kannatta myös pitää mielessä että jo terveyttä edistävää liikkeelläoloa kuten kevyt juoksu, kävely ja arkiliikkuminen terveysliikunnan lisäksi joka on 50-60& maksimisykkeestä vähentää stressiä,alentaa verenpainetta ja kolesterolia jne.Tämäkin kuntotaso siis parantaa tehokkaasti ja ennaltaehkäisee terveyttä.
Liikunnan iloa ja hyvää mieltä liikunnasta tv Mia

sunnuntai 30. heinäkuuta 2017

Syksyn liikuntatunnit!

Syksyllä ohjaan liikuntatunnit seuraavanlaisesti alkaen syyskuussa 5.9:

TURKU:
Maanantaisin; Nia ja Zumba/Turun Suomenkielinen Työväenopisto,Nia/Turun Seudun Hengitysyhdistys,Zumba Gold/Turun Suomenkielinen Työväenopisto
Keskiviikkoisin;Zumba ja Nia joka kuukauden ensinmäinen keskiviikko/Turun Yrittäjänaiset
Torstaisin;Nia/Shaolin Dojo,Zumba Gold ja Nia soveltavana tanssiliikuntana/Turun Urheiluliitto
Perjantaisin;Mindful Body/Turun Seudun Hengitysyhdistys

PAIMIO:
Tiistaisin; Nia senioreille/Paimion opisto,Mindful Body/Paimion opisto

PIIKKIÖ:
Tiistaisin;Nia/Piikkiön kehityksen kerhotalo

RAISIO:
Keskiviikkoisin;Zumba ja Nia/Raision Työväenopisto

PARAINEN:
Torstaisin torstaijumppa/Kårkullan asiakkaat ja Zumba,perjantaisin Zumba Gold ja Nia/Paraisten Kombi

Ilmoittautumiset opistojen ja liikuntapaikkojen kautta,paitsi Piikkiön Kehityksen,Turun Yrittäjänaisten,Turun Urheiluliiton ja Shaolin Dojon tunnit jolloin voi tulla mukaan koska vaan.

Nähdään tunneilla!tv Mia

tiistai 27. kesäkuuta 2017

Yksi pieni askel kerralla ja hitaasti hyvää tulee!Hyvinvointiohjaajakoulutus syksyllä!

Kesä on minulle usein aika jolloin teen syksyä ja tulevaa vuotta päätöksiä,ja pohdin miten vuosi edennyt työn ja henkilökohtaisen elämän kannalta.
Silloin kuuntelen enemmän omia toivomuksia ja ajatuksia tulevasta ja lataan syksyä varten.
Olen kovasti tykännyt ohjata ryhmäliikuntaa ja juuri näitä minun ohjaamia kolmea lajia.Niissä kulkee se yhtenäinen punainen lanka ja yhdistyy hyvän olon ja mielen hetket.On ollut 6 vuotta upeaa seurata miten olen voinut ryhmäliikunnanohjaajana tarjota hyvää oloa niin monelle,ja palautteet mitä tunnit ovat antaneet ihmisille jokapäiväiseen elämään, arjen jaksamiseen eväät ja energiaa.Se on tuonut minulle itselleni valtavasti vahvistusta että teen tärkeää työtä.Minulla on ollut mahtavia yhteistyötahoja monessa eri kunnassa Turun lisäksi,ja olen kaikista niistä kovin kiitollinen.Kovan työn takana on tämänpäiväinen työtarjonta ja osaan kaikkia töitä arvostaa todella paljon.Mikään ei tule helpolla.Olen tehnyt paljon uhrauksia työni vuoksi,mutta kaikki on ollut sen arvoista,vaikka olen hetkiä epäillyt teinkö sittenkään oikein.Joskus muut asiat työn ympärillä paitsi asiakkaat ja yhteistyötahot voi aiheuttaa huonoa energiaa ja jarruttaa motivaatiota ja työniloa,mutta koskaan esteet eivät ole olleet minulle niin suuri ongelma että olisin periksi antanut.Päinvastoin saan aina vaan enemmän voimaa puskea eteenpäin!
Ryhmäliikuntaohjaus käynnisti kohdallani melkoisen rumban ja asioita tapahtui ja eteni kovalla vauhdilla.Tähän asti olen mennyt kovalla tahdilla töiden perässä,mutta nyt pikkuhiljaa on vakiintunut työkuvat ja olen enemmän selvillä tulevasta.
Kovin moni ei ehkä tiedä että minulla oli Kosmetologinen hoitola useampi vuosi ja joudun vuoden verran miettimään miten teen,kun en ehdi palvella asiakkaita hoitolassa koska ryhmäliikunnan ohjaukset ja työt siinä maailmassa vei minua kovasti eteenpäin.Joudun vuosi sitten toukokuussa tekemään päätöksen että hoitola saa jäädä.Se oli kova päätös koska en voinut tehdä ja palvella ihmisille hyvinvointihoitoja.Piti ottaa askel ja tehdä töitä liikunnan kanssa ja hoitajana.En ehtinyt myöskään enään valokuvata häitä enkä tehdä meikkauksia.Päätöksen jälkeen jännitti teinkö oikean päätöksen,ja miten minun käy.Vuosi päätöksen jälkeen olen helpottunut että päätös oli enemmän kuin oikea.Onneksi.
Nyt on aika tehdä uusi päätös.Kovasti kiinnostaa edelleen kaikki hyvinvointiin liittyvä,ja olen pitkään tutkinut mitä voisin sitten tarjota liikuntatöiden lisäksi joka lisää hyvinvointia ja energiaa.Tarjolla on paljon vaihtoehtoja,mutta tuntui ettei ihan sitä oikeaa juttua minulle.Sopivasti tarjota jotain hyvinvointiin lisämiseen liittyen.Se kultainen keskitie mistä niin tykkään.
Löysin vihdoin Trainerlabin kautta itselleni sopivan koulutuksen.Hyvinvointiohjaajaksi  (Wellbeing Coach) aion kouluttautua syksyn aikana.Koulutus on tarkoitettu ohjaajille,valmentajille ja personal trainereille syventävänä koulutuksena ja on juuri sitä mitä niin kovasti olen hakenut.Koulutuksen teemana Henkinen hyvinvointi,Fyysinen hyvinvointi ja terveys,Ravitsemus ja hyvinvointi sekä Palautuminen,Lepo ja Stressinhallinta.Todella suurella mielenkiinnolla jään odottamaan mitä tuleva koulutus tuo tullessaan.Eiköhän siitä jotain mahtavaa synny,kuten tähänkin asti kaikki hyvinvointiin ja liikuntaan liittyvät koulutukset.Siihen uskon ilman sen suurempia suunnitelmia!
Eiköhän tämä Hyvinvointiohjaaja-koulutus sovi täydellisesti Zumba,Nia ja Mindful Body-liikuntapalveluiden kanssa.Juuri sillä tavalla sopivasti.Pikkasen lisäämään ihmisten hyvinvointia taas jälleen kerran jollakin tavalla.

tiistai 30. toukokuuta 2017

Muutama sana motivaatiosta

Opiskelen tällä hetkellä Personallisuuspsykologiaa Jyväskylän avoimessa yliopistossa,ja luen siihen liittyvää motivaatiopsykologian suomenkielistä kirjaa "Mikä meitä liikuttaa",joka on mukana kesän tentissä yhdessä englanninkielisen Personallisuuspsykologian kirjan kanssa.

Minua on aina kiehtonut kaikenlainen psykologinen ajattelu ja toiminta,mikä saa ihmisen toimimaan tietyllä tavalla ja millä tavalla ihminen on kokonaisuus niin monesta eri asiasta.
Erityisesti personallisuus ja motivaatio kiinnostaa kovasti,ja opiskelujakso on todella mielenkiintoinen.
Salmela-Aron ja Nurmen kirjassa käsitellään motivaatiopsykologiaa mielenkiintoisella tavalla,ja käsitellään kysymystä:
Mikä meitä liikuttaa?
Mikä saa meidät toimimaan tietyllä tavalla?Miksi etsimme tietynlaisia tilanteita?Kuinka paljon roolit ja niiden odotukset vaikuttavat toimintaan,ja kuinka paljon synnynnäiset taipumukset tai elinympäristö vaikuttavat valintoihin ja tekemisiiin.Mitkä ovat tavat joilla halut toteutetaan?

Kirja on herättänyt paljon lisäkysymyksiä liittyen juuri personallisuuteen ja motivaatiopsykologiaan,ja olen paljon miettinyt mikä saa ihmiset toimimaan tietyllä tavalla,esimerkiksi liikuntatottumuksiin liittyen.Ryhmäliikunnan ohjaajana minua kiehtoo tämä asia erityisen paljon.Mikä on se tekijä jolla tullaan uudestaan ja uudestaan liikuntatunneilla alkuvaiheen innostuksen jälkeenkin.Tämä minua kiinnostaa kovasti ohjaajana.

Itse urheilin paljon lapsuus- ja nuorisovuosina.Elämääni kuului yleisurheilu ja kilpajuoksun arki,haaveena juosta aikuisena Tukholman marathon (asuin 21-vuotiaaksi asti Ruotsissa).
Sitten lopetin urheilun kokonaan.Aikuisiällä yritin vuosia löytää takaisin urheilun ja liikunnan pariin,kokeilemalla erilaisia liikuntalajeja.Oli juoksua,karatea ja kävin jopa Rovaniemellä asti Liikunanohjaajan koulutuksen kokeissa vuonna -92.Siellä oli valitettavasti liian monta minulle haastavaa lajia kokeissa kuten uimahyppy,aitajuoksu ja rullahiihto.Muistan vieläkin että minua kuitenkin eniten jännitti ohjata ryhmälle vapaavalintaisen jumppatuokion,silloin ajattelin etten ainakaan voisi koskaan olla sillä tavalla ryhmän edessä ohjaamassa mitään...
Rovaniemelle en päässyt opiskelemaan ja jatkoin erilaisia opiskeluja hyvinvoinnin ja luovan työn merkeissä,ja jatkoin hoitotyötä.Aina lopahti mielenkiinto uusien lajikokeilujen kanssa,en koskaan löytänyt itselleni tarpeeksi mielenkiintoista lajia.Oli  jalkapalloa,joogaa,tai chi,krav maga,reggaeton, taekwondo,jazztanssi,moderni tanssi mutta mikään ei napannut alkuinnostusta kauempaa.Muistan step-aerobic tunneilla kuinka suunnittelin tulevan viikon ohjelmaa tai kauppalistaa,ja odotin että tunti vihdoin olisi ohi.Ei ollut mun juttu sekään.Sitten yritin tosissani löytää itselleni liikuntaan liittyvän motivaation kun ostin Elixian vuoden jäsenyyden ja oli vielä Personal trainer joka suunnitteli minulle hyvät ohjelmat,ja soitti myös perään.Ajattelin että tämä auttaa varmasti kun olen sitoutunut maksamaan vuoden ja minulla on oma personal trainer.Mutta ei.
Se ei auttanut lisäämään mun motivaatiota liikkua enemmän.Ajatustasolla tiesin ja kokemuksesta että liikunta on hyväksi.Auttaa kehoa ja mieltä voimaan paremmin.Mutta silti ei auttanut.

Sitten käytin googlea ja löysin yhdistelmälajin Nia.Siinä oli kaikkea mistä olin tavallaan kiinnostunut.Mutta meni puoli vuotta kun päätin mennä kokeilemaan.Ja siitä se lähti.Löysin takaisin liikunnan pariin,ja siitä tuli säännöllinen osa mun elämää.Vaikka alussa harmitti etten voinut keskittyä muuhun kuin itse tuntiin.Ja sehän oli se juttu.Arjesta lomaa.Olla läsnä hetkessä.Ihana musiikki.Ihanat liikket.Ja mikä olo jälkikäteen.Levännyt olo ja energiaa vaikka muille jakaa.Yhtäkkiä suunnittelin kaikki menot liikuntaharrastuksen mukaan,ja vaikka välillä tuli taukoja menin aina takaisin tunneille.Silloin oli myös Zumbaa kaikkialla ja minua sillä hetkellä ei kiinnostanut ollenkaan koko laji,kaikki zumbailivat ja minä kyllästyin pelkästä ihmisten puheesta koko Zumbaan.Silloin olisin nauranut jos joku olisi sanonut minulle,että se laji tulee kuulumaan mun elämään tosi vahvasti ja monipuolisesti,ja siitä tulee mun työ.Vasta myöhemmin heräsi myös kiinnostus aidosti myös Zumbaan ja mitä tarjottavaa sillä lajilla on mielelle ja keholle huikealla tavalla.

Nia-ohjaaja koulutus kesti viikon ja oli todella rankka,mutta antoisa monella eri tapaa,ja koulutuksen jälkeen aloitin pikkuhiljaa ohjaamaan lajia.Ja sitten Espanjassa liikuntamatkalla missä oli Nia-Zumba-Pilates-tunteja saarella missä ei ollut televisiota,eikä juuri mitään muutakaan paitsi kaunista merimaisemaa ja mahdollisuus kuulla mitä itselle kuuluu.Tajusin.Mitä todellakin haluan tehdä.Ohjata mielihyvää tuovia liikuntalajeja!samalla kun nauttii siitä mitä tekee,puhumattakaan siitä mitä tunni aikana tuntuu!

Espanjasta tultua aloin etsimään ja kyselemään myös Zumba-ohjaajakoulutusta.Päätin lähteä Ruotsiin koulutuksiin,ja suoritin sinä vuonna mahdollisimman monta koulutusta.Täynnä intoa ja motivaatiota.
Iso pallo lähti pyörimään sen jälkeen,töitä on ollut enemmän kuin ehtii tehdä.Mahtavia ryhmiä,inspiroivia jumppaajia ja tanssijoita jotka tulevat viikosta ja vuodesta toiseen tunneilla.Iloa,hymyä,kyyneleitä,naurua,halauksia,esiintymisiä,haasteita,onnistumisen iloa,tekemisen tunnetta,yhteenkuuluvuutta ja vaikka mitä yhdessä ryhmien kanssa.On sanomattakin selvää että ryhmät tuovat minulle motivaatiota jatkaa työtä,ja tehdä sitä mikä tuo itselle ja muille hyvää oloa.Keho ja mieli kiittää.

6 vuotta olen ohjannut ryhmäliikuntaa,ja kun löysin tuttavan ehdotuksen kautta myös ihanan kotimaisen lajin Mindful Body-ohjaajakoulutuksen olen ohjaajana saanut kokea niin valtavan monipuolisen työn,ja paras palkka on nähdä kun ihmiset liikkuu ilolla.Liikunta voi olla samalla tehokasta ja nautinnollista.Ylpeänä ohjaan näitä kolmea lajia,enkä voisi kuvitella muutakaan,ainakaan tällä hetkellä.Kaikkea kolmea lajia yhdistää se,että suorittaminen on jätetty pois.Hyvän olon tunne tunnin aikana ja sen jälkeen.Tehdään töitä oman kehon kanssa ja mieli kiittää.Ei ihme että motivaatiota löytyy olla lajien parissa joko ohjaajana tai ryhmässä mukana jumppaajana.Ja minä joka silloin Rovaniemellä kauhistelin ryhmäliikunnan ohjausta.Tosin vieläkin on hetkiä kun jännitän ohjaamista,mutta kaikki sellainen turha unohtuu kun astun ryhmien eteen ja saan ohjata hyvän mielen liikuntaa.

Ja lapsuuden haave toteutui kun juoksin pari vuotta sitten Marathonin.Ei Tukholmassa mutta Helsingissä.Kunnolla joka tuli ohjaustyöstä ja 9 treenikerran ja 20 vuoden tauko juoksuharrastuksesta.Motivoiva tekijä oli vahva halu,lapsuuden haave ja todistaa itselle oma sisukkuus ja vahva luonne.Periksi ei anneta.Juoksukokemus jäi tai taas siihen,eikä toistaiseksi oli löytynyt minkäänlaista motivaatiota tehdä juoksulenkkiä.Mutta hyvät kengät toimii motivaationa käydä koirien kanssa pitkiä lenkkejä tai tehdä ne päällä joskus henkisestä ja fyysisesti rankkaa turvapuhelinpäivystävän työtä hoitajana.

Mikä saa sinut liikkumaan?toimimaan tietyllä tavalla?mikä on tavoitteiden syy?

Joskus tuntuu hyvältä pohtia kunnolla oman elämän tavoitteita.Mikä on motivoinut eteenpäin ja miksi.
Tämä oli minun tarina.Mikä on sinun?

Liikunnan iloa ja hyvää mieltä liikunnasta terveisin Mia

torstai 23. maaliskuuta 2017

Mitä on Nia

Nia on lyhenne sanoista Neuromuscular Integrative Action ja lajina toiminut yli 30 vuotta ympäri maailmaa.Lajin kehitti 1983 USA:ssa Debbie Rosas ja Carlos Ayarosas.Näistä kahdesta Debbie Rosas edelleen matkustaa ympäri maailmaa ja opettaa sekä ohjaa Niaa.
Nia on yhdistelmälaji joissa vaikutteita eri tanssilajeista,kamppailulajeista ja joogasta,ja rentoutustekniikoista.Lajit joista Niassa vaikutteita ovat Moderni tanssi,Jazztanssi,Duncan tanssi,Tai Chi,Taekwondo,Aikido,Jooga,Alexander-tekniikka ja Feldenkreis.En yleensä käytä Nia-tanssi nimitystä koska Niassa tanssia on 1/3,Nia on paljon muutakin kuin tanssia.Esimerkiksi tällä hetkellä tunneilla energista afroa yhdessä taekwondon kanssa.Laji on hoitava,holistinen laji joka hoitaa tehokkaasti kehoa ja mieltä.Moni minun lisäksi on saanut Niasta apua mielenhallintaan,oppivat rentoutumaan ja samalla saa nauttia liikunnan ilosta monipuolisella tavalla.On ollut mahtavaa ohjata niin monta,ja paljon erilaisia ryhmiä Turussa ja lähikunnissa.Ohjaan Niaa myös erityisryhmille soveltavasti pitkäaikais-sairaille,kehitysvammaisille,syöpäkuntoutujille jne.Nia sopii kaikille!
Lajista lisää ja ihanaa Nia-musiikkia löydät osoitteesta:
www.nianow.com/mia-kuusisto

torstai 2. maaliskuuta 2017

Pieniä isoja muutoksia

Vihdoin olen aloittanut syömään kunnon aamupalan!en ole ollut aamuvirkeä ja olen aikaisemmin juonut kahvia vain,mutta nyt olen herännyt aamulla aikaisemmin ja syönyt kunnon aamupalan.Ja totta se on.Koko päivä tuntuu erilaiselta!ei vireystilan vaihteluja ja olo tuntuu hyvältä koko päivän ihan iltaan asti.Lisäksi olen päättänyt vaihtaa tavallisen sokerin intiaanisokeriin,jonka ostin Ruohonjuuresta ja suolan Herbamareen,joka sisältää yrttejä eikä natriumiglutamaattia.Pieniä muutoksia mutta minulle suuria.Olen sokerin ja suolan suurkuluttaja,ja uskon että minulle toimii parhaiten pienet muutokset,jota lähden pikkuhiljaa lisäämään.
Samalla toimi liikunnan kanssa.Aluksi tuntui vaikealta löytää itselle sopiva liikuntamuoto,sitten löytyi yksi ja sen jälkeen toinen.Ja siitä se lähti,ja nyt ohjaan päivittäin liikuntaa 3-6 ryhmälle.Liikunnanohjaus on tuonut minulle kiinnostuksen myös tehdä jotain  ruokatottumuksille.Ja tästä se lähtee.Ne pienet muutokset mutta silti niin isot.
Suosittelen miettimään mitä pieniä isoja muutoksia sinä voisit tehdä?

tiistai 21. helmikuuta 2017

Plate by Zumba

Finally ready to coach myself and others with healthy,smart and easy eating with Plate by Zumba! https://www.zumba.com/en-US/plate
Vihdoin valmis koutsaamaan ja antamaan vinkkejä itselleni ja muille miten syödä terveellisesti,järkevästi ja helposti!
Samma på svenska!