Sykkeen mittaaminen ja oma kunto

Minulta on kysytty jonkun verran liikuntatuntien yhteydessä miten omaa kuntoa voi tehostaa ja miten se sykkeen mittaaminen kuntoilua ajatellen tapahtuu.Mistä voi tietää onko liikuntasuoritus tehokasta?nostaako liikuntasuoritukset kuntoa?Tässä minun näkemys asiasta ja helppoja vinkkejä oman kunnon seurantaan sykeharjoittelun avulla.Itsellä laski kesän aikana tehokkaasti kunto kun oli 7 viikon liikuntatauko ja nyt se pitäisi saada yhtä tehokkaasti takaisin apuna käyttäen sykkeen seuranta.

Alan pikkuhiljaa valmistautumaan syksyn liikuntatuntien ohjaamiseen ja apuna siihen minulla Samsung Gear S3 älykellon liikunta ja terveysohjelma.Hyvä toiminto on sykkeen seuranta liikuntasuoritusten aikana.Olen sen avulla pystynyt nostamaan kuntoani tehokkaasti ja arvioimaan omaa kuntotasoani helposti.
Mielestäni sykkeen seuranta on tehokas keino päästä jyvälle omasta kunnosta ja kunnon parantamiseen mainio väline.

Tässä vinkkejä sykkeen seurantaan liikuntasuoritusten yhteydessä:

1.Tiedä maksimisykkeesi jota voit käyttää viitearvona kun lasket sykkeen tai seuraat älykellon tai muun vastaavan laitteen avulla liikuntasuorituksen yhteydessä.Tässä viitearvot erään laskentakaavan mukaan:
Naiset:226-ikä
Miehet:220-ikä
Minulla 47-vuotiaana esimerkiksi on maksimisyke 179.
2.Kevyt kuntoharjoittelu on 70-80% maksimisykkeestä.
3.Tehokas kuntoharjoittelu on 80-90% maksimisykkeestä.
Kannatta myös pitää mielessä että jo terveyttä edistävää liikkeelläoloa kuten kevyt juoksu, kävely ja arkiliikkuminen terveysliikunnan lisäksi joka on 50-60& maksimisykkeestä vähentää stressiä,alentaa verenpainetta ja kolesterolia jne.Tämäkin kuntotaso siis parantaa tehokkaasti ja ennaltaehkäisee terveyttä.
Liikunnan iloa ja hyvää mieltä liikunnasta tv Mia

Kommentit

Suositut tekstit