Mindful Body-liikuntatunnit!mistä on kyse?

Ohjaan vauhdikkaiden tanssiliikunta-tuntien lisäksi Mindful Body-tunteja.
Tällä hetkellä ohjaan tiistaisin Paimion opistolla,keskiviikkoisin satunnaiset tuntit syöpäkuntoujille ja muille erityisryhmille Meri-Karinassa,Turussa ja torstaisin Kaarinan kansalaisopiston isolle ryhmälle, lisäksi perjantaisin aamulla lyhytkurssina Turun Suomenkielisen työväenopiston ja Turun seudun Hengitysyhdistyksen ryhmille.Mutta on suunnitteilla toivomuksesta soveltavana liikuntana tuolissa istuville myös Mindful Body-tunti johon minulla on myös lisenssi.Kiinnostus tunteja kohtaan on suuri,ja minulta kysytään ja toivotaan lisää tunteja.Ohjaan välillä myös kuntosaleilla ja työpaikoilla myös toivomuksesta.Tapahtuma jossa olen seuraavan kerran ohjaamassa on hyvinvointi-viikonloppu Turussa Wellness weekend for ladies-tapahtumassa marraskuussa.Tunnen usein saliin astuessa odottavaa tunnelmaa,tunti on monelle tärkeä monesta eri syystä,ja koen tekeväni todella tärkeää työtä tämän lajin ohjaajan ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Tunneilla käy jooga- ja pilates harrastajia,fysioterapeutteja,erilaisista säryistä ja vaivoista kärsiviä,uupuneita,stressaantuneita tai he jotka haluavat huoltaa omaa kehoa ja samalla mieltä.Venytellä,rentoutua,hoitaa itseään ja saada virkistävän hyvän mielen.Sopii kaikille.Mukaan pääsee heti,koska on helppoa ja tehokasta.Mindful Body-tunnit on kehittänyt Espoosta Katri Kylmälä,kotimainen lisenssilaji ja käyn säännöllisesti Espoossa koulutuksissa.
Tunteja ja teemoja on 12,fysiologista ja psykologista.Tavoitteena minulla ohjaajana on suorittaa kaikki 12 teemaa aikanaan.Tällä hetkellä olen suorittanut niistä 4 ja 1 tuolissa istuville,niistä minulla on lisenssi ja saan ohjata.Jokainen tunti sisältää neljä vaihetta:alkulämmittely,vahvistava ja avaava osio,syvävenytys ja rentoutus.Mukana tunnilla rentouttava musiikki.Valitsen harkitusti aina musiikin tunnille,usein se on rauhallista zen-musikkia joka rentouttaa tehokkaasti mieltä.Esimerkkinä tällä viikolla alkava teema Selkäranka & Flow-teemalle olen valinnut kaunista kiinalaista zen-musiikkia jossa mukana myös lintujen laulua.Palautetta ryhmiltä on tullut paljon.Moni kokee saavansa apua tunneilta arkeen,vaikutus voi kestää useampi päivä.Tunnit ovat todella monipuolisia,kireyksiä työstetään pois,samalla kun kehoa vahvistetaan ja avataan.Syvävenytykset ovat helppoja mutta erittäin tehokkaita.Moni kokee että tunnit ovat tosi rentouttavia,ihan kun ei olisi tehnyt mitään mutta silti tehnyt ison työn oman kehon ja mielen kanssa.Itse en olisi uskonut ohjaavani näin rauhallista tuntia,koska olen aina ollut ennen vauhdikasta jumppaa harrastava mutta olen tosi onnellinen että löysin tämän lajin ja voin tarjota muille myös kokonaisvaltaisesti syväsukellusta kehon ja mielen maailmaan.Ilokseni olen huomannut että tunneilla käy mun jumppaajia muilta tunneilta vastapainoksi hikijumpalle.Mindful Body-tunneista voi lukea lisää kotisivuilta www.mindfulbody.fi

Kommentit

Suositut tekstit